torsdag 16. juni 2011

Litt i magen etter en fin sommerdag


Det er så deilig nå om sommeren. Vi nyter alle måltidene ute, ungen leker så fint hele dagen. Og alle er blide og fornøyde når sola skinner:)

Det er Tønsbergdagene nå, og jeg og ei venninne var i byen. Vi måtte jo shoppe litt. Jeg fikk kjøpt meg ny kjole, bukse og en topp. Nå gjenstår det bare å rydde skapet og få plass til de nye klærne mine, og bort med det gamle.

Til kvelds hadde jeg deilige hjemmelagde musliboller med eggerøre og spekemat. Tenkte å dele oppskriften med dere:

Musliboller

  • 400 g sammalt hvete fin
  • 300 g sammalt hvete grov
  • 300 g sammalt rug grov
  • 3 dl hvetekli
  • 100 g havregryn
  • 1 dl linfrø
  • 2 pk tørr gjær
  • 200 g grovhakkede hasselnøtter
  • 10 hakkede aprikoser (tørkede)
  • 150 g rosiner
  • 2 ts salt
  • 12 dl lunket vann
  • 2 ss olje
Rør sammen det tørre, og tilsett vann og olje. Rør/elt deigen godt. Den skal være klissete...
Legg passe store rundstykker på bakepapir, la heve i 60 min. (de hever ikke mye).
Stekes ved 225 grader i 15-18 min. Avkjøles på rist.

De er gode å fryse ned og ta opp og varme i ovn. Man kan servere de til det meste.. en god salat eller bare med gulost på:) Håper det smaker..... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar