søndag 19. juni 2011

Glutenfritt brød

 Idag er det nok en regnfull dag i Tønsberg. Jeg lurer fælt på hvor sommeren blir av... De i nord koser seg max om dagen - heldiggriser!:) (men dem fortjener det veldig).
På slike regnfulle dager kan man bruke det til baking og stelle litt hjemme. Jeg har fått ryddet i skap og vært på IKEA i helgen. Jeg har fått kjøpt badromsinnredningen min. Er så glad:)
I kveld blir det ferskt brød med brunost på til lillemor... hun elsker det! Og jeg skal nyte duften av nystekt brød.. mmmm...

Snuppa mi fikk diagnosen cøliaki for noen år siden. Da var det mange ting vi måtte tenke på og det var ikke bare å kjøpe et brød på butikken. Dyrt er det også. Og de vi fikk tak i var ikke veldig gode. Så jeg har prøvd noen forskjellige oppskrifter, og har nå kommet frem til et brød som hun liker veldig godt. Enkle å lage er de også. :)

Oppskrift:

1 pk Toro glutenfritt havrebrød
1 pk grov Semper
1 pk gjær
1 ss sukker
1 ts salt
1 raspet gulrot
2 ss fiberhusk
2 ss olje
linfrø
solsikkekjerne
sesamfrø
ca 1 l. lunket vann

Ha i alt det tørre først og så hell i vann og olje. Deigen skal være klissete. Elte deigen godt i en kjøkkenmaskin. Smør 2 brødformer med smør og fyll dem med deig. La dem etterheve i 30-40 min. Stekes på 210 grader i 45 min. Avkjøles på rist. Jeg skjærer brødene i to og fryser dem ned.

Ønsker alle en fin søndag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar